Notícies Infermeres

Resum de la tercera reunió de seguiment amb el Departament de Salut i reunió amb la Direcció de Cures

Escrit el 22/07/2024
Secretaria Infermeres de Catalunya

El passat dimecres, 10 de juliol, es va desenvolupar la tercera reunió de seguiment de l’acord de sortida de vaga.

En relació amb la terminologia infermera i les descripcions de lloc de treball (DLT) s’exposa que al setembre es publicaran les instruccions que regularan aquests dos ítems.

Tanmateix, es va presentar l’estudi que es va dur a terme a escala de les direccions de recursos humans, sobre les necessitats de cotxes i l’ús del vehicle privat que en fan les infermeres.  Infermeres de Catalunya vam exposar que aquestes anàlisis estaven esbiaixats i vam insistir en el fet que continuadament es produeixen pressions a les infermeres perquè facin ús del seu vehicle privat alhora que  exigim que s’aturin aquestes coaccions. Seguidament, es va instar a què la voluntat de les Direccions sigui trobar solucions i no conflictes quan esdevé incidències per no disposar de vehicle o permís de conduir. Des dels representants del Departament hi ha el compromís de traslladar aquesta informació als diferents proveïdors.

En el marc del Pla d’Acció Infermera, se’ns informa que  també es treballa amb l’estudi de càrregues i, per tant, es presentarà,  segons el previst, a finals d’any. Aquest estudi s’està emmirallant amb el model nòrdic, més orientat en resultats de salut, utilitzant dades epidemiològiques i estadístiques, així com en l’ús d’un nou indicador de morbiditat per valorar les necessitats de forma proactiva.

Pel que fa a l’estudi de les llevadores, el grup de treball per l’avaluació de càrregues i població diana, està treballant juntament amb l’Associació Catalana de Llevadores i altres associacions d’expertes, i preveuen poder donar resposta en el darrer trimestre de l’any. Infermeres de Catalunya exposa també que les llevadores no sempre reben el complement que els  pertoca segons l’equip en què presten servei. El Departament exposa que en tenen constància i que estan treballant per a regular-ho (incidència que també afecta les professionals dels EAPT) atès a què hi ha un desajustament entre  UP (unitat productiva) assignada a la professional, UP en què es presta serveis i la gestió informàtica que gestiona la retribució.

Sobre la desconnexió digital, s’està desenvolupant un document de bones pràctiques i recomanacions d’acord amb la línia contemplada en el Pla d’Igualtat i els elements contemplats durant les reunions de seguiment. Es preveu que estigui enllestit a finals d’any. Alhora, ens demanen que els fem arribar qualsevol vulneració en aquest aspecte.

Nosaltres els informem que estem ultimant un formulari de registre  per recollir aquestes incidències en relació amb les  diverses pressions i incidències  dels centres en temes com l’ús de vehicles, la gestió de les IT i la desconnexió digital, entre altres.

Es va informar que l’assessoria jurídica del Departament,  durant la segona quinzena de juliol,  oferiria la resposta sobre la gestió de les incapacitats temporals (IT) per part de les infermeres. Des d’Infermeres de Catalunya tenim clar que s’està vulnerant la llei i que emprendrem totes les accions jurídiques a l’abast per aturar-ho si ells no ho fan.

Amb tot això, vam acordar reunir-nos per abordar amb més profunditat el tema dels Plans de Cures Estandarditzats amb Direcció de Cures. Aquesta reunió més específica esdevé arran de què en les darreres reunions es va observar que no es complien els elements de l’acord de sortida de vaga. Per aquest motiu, es va demanar un espai per treballar-ho més a fons.

Així doncs, al setembre es preveu que podrem aportar més dades de tots els avenços i compromisos adquirits per part del Departament i esperem que s’implementin de la manera més fidel al pactat, sense innovacions ni invents que deixin les infermeres, un cop més, explotades i desemparades davant un Govern que no les reconeix.


Aquest divendres, 19 de juliol, membres del consell executiu ens hem reunit amb la Direcció de Cures del Departament de Salut, la Dra. Carme Planas i la Dra. Sònia Sevilla, per treballar el tema de la implantació dels Plans de Cures Estandarditzats (PCE) a l’Atenció Primària.

Des del sindicat hem exposat la situació actual de les infermeres, el seu malestar i incertesa a l’hora de desenvolupar els Plans de Cures Estandarditzats. Recalquem que aquesta situació s’agreuja en el moment que les direccions dels centres pressionen a les infermeres a dur a terme exploracions i tasques en què no se senten segures, així com la finalització les valoracions de forma autònoma.

Es comenta que la part teòrica de la formació era molt completa però la part més necessària i pràctica es
quedava molt curta, i per tant algunes de les infermeres no disposaven de l’habilitat per desenvolupar els plans.

En resposta a aquesta demanda i aquest malestar se’ns presenta que s’ha valorat una formació on es pugui aportar l’actualització pràctica d’algunes de les habilitats més reclamades per les infermeres. Aquesta formació serà acreditada i amb una avaluació reglada. En el moment econòmic i polític que ens trobem pot veure’s lleugerament alentida l’aplicació, però es valora la seva implantació de cara a final d’any, principi del vinent.

Així i tot, hem remarcat que també cal garantir que la seva aplicació es desenvolupa en marc del desenvolupament professional de la infermera i, per tant, en cap cas s’ha d’utilitzar per suplir la manca d’altres categories professional com passa en alguns centres.

Ambdues parts coincidim que cal treballar en la potenciació del rol de la infermera, però cal tenir en compte que no ha de ser a cost zero, volem el reconeixement que ens pertoca i que aquestes noves formes de treballar no vagin en deteniment de les condicions laborals, que actualment ja es troben al límit.

Des de la Direcció de Cures es mostra una intenció ferma en el seguiment de la implantació d’aquests plans, així com una avaluació directa dels resultats d’aquests. En cap cas ha de ser un tràmit per complir els resultats per benefici econòmic, sinó que el que han d’esdevenir són eines pel desenvolupament professional de la infermera dins la consulta, oferint eines per treball del dia a dia.

Després d’aquesta aproximació en la situació de les infermeres i la implementació dels PCE, ens instem a mantenir el treball per la formalització d’aquesta formació acreditada i vetllar per la correcta implantació en els diferents centres, independentment de la seva entitat proveïdora.

Ens hem instat a mantenir el seguiment en la trobada del mes d’octubre amb la Dra. Sònia Sevilla i els altres membres de la comissió de seguiment.

L'entrada Resum de la tercera reunió de seguiment amb el Departament de Salut i reunió amb la Direcció de Cures ha aparegut primer a Infermeres de Catalunya.